3de Tournée Minérale
Bericht geplaatst op 28/01/2019
Binnen enkele dagen gaan weer duizenden Belgen de uitdaging aan om één maand lang geen alcohol te drinken. Tournée Minérale, de actie die in het leven werd geroepen door Stichting tegen Kanker en VAD/De Druglijn, is daarmee al aan zijn derde editie toe. De focus ligt dit jaar op de verschillende gezondheidsvoordelen van een maand zonder alcohol.
Een vaste waarde
Deelnemers van Tournée Minérale geven aan dat ze meedoen voor hun gezondheid en omdat ze bewuster met alcohol willen omspringen. Dat is ook precies het doel van de campagne. Men wil mensen niet aanzetten tot definitieve geheelonthouding, maar ze op een leuke manier doen stilstaan bij hun alcoholconsumptie.
De voorbije jaren kende de actie al een enorm succes. Vorig jaar nam bijna 1 op 5 Belgen deel. Volgens het marktonderzoeksbureau Indiville gaf maar liefst 92% van hen aan het dit jaar opnieuw te doen. Verder gaf het onderzoek aan dat 88% van de Belgen de campagne kent, en dat na amper 3 jaar. We kunnen dus wel stellen dat Tournée Minérale ondertussen een vaste waarde is geworden.
Effect op horeca
Dat er minder alcohol wordt gedronken, is in de horecasector uiteraard heel erg voelbaar. In 2017, tijdens de eerste editie van Tournée Minérale, noteerde de FEBED (Belgische Federatie van Distributeurs van Dranken) een daling van 15% op de verkoop van alcoholische dranken. In 2018 was de impact minder opvallend. De daling bedroeg dan minder dan 2%. In Vlaanderen ondervond één op twee horecazaken een impact op de omzet tijdens de eerste editie. Bij de vorige editie was dit maar één op drie.
Groeiend alcoholvrij aanbod
Dat de impact vorig jaar minder groot was, komt vooral doordat de sector veel beter voorbereid was. Alcoholvrije dranken winnen aan populariteit en ook producenten zijn op die markt gesprongen. Leffe bijvoorbeeld lanceerde begin deze maand nog het allereerste Belgische alcoholvrije abdijbier: Leffe Blond 0.0%.
Ook de horecazaken verruimden hun alcoholvrij aanbod en konden aan de slag met de inspiratiegids ‘meer alcoholvrije dranken op uw kaart’. Met een creatief en kwaliteitsvol aanbod non-alcoholische dranken spreek je de groeiende doelgroep aan én bovendien kan het een mooie extra marge opleveren.
Ben jij klaar voor de volgende Tournée Minérale?
Nieuwsoverzicht