De waardebepaling: aan welke prijs verkoop ik mijn horecazaak?

Bericht geplaatst op 15/01/2018

Je horecazaak overlaten is geen evidente beslissing. Je hebt er waarschijnlijk lang over nagedacht, misschien zelfs nachten van wakker gelegen, maar je hebt de knoop doorgehakt. Je gaat je horecazaak verkopen.

Nu nog een overnemer vinden die bereid is om de juiste prijs te betalen. Een waardebepaling is hier van groot belang. Het is een document dat een heel duidelijk (financieel) overzicht van de horecazaak weergeeft aan potentiële overnemers.

De juiste prijs, hoe bereken ik die?

Een waardebepaling opstellen, het is geen exacte wetenschap en vraagt tijd. Het is geen optelsom van de jaren hard labeur, en de vele uren die je in de zaak hebt gewerkt. Om de marktwaarde van je horecazaak te bepalen, moet je een aantal duidelijk aantoonbare factoren in beschouwing nemen. Hoe transparanter, hoe nauwkeuriger.

Een waardebepaling van het handelsfonds (of van de aandelen) zal helpen om, los van alle emoties, een correcte prijs te berekenen.

Welke factoren bepalen onder andere de waarde van mijn zaak?

  • Aard van de activiteit: een gastronomisch restaurant, een brasserie, een lunchzaak, een take-away zaak…
  • Behaalde omzetten en de kosten, en de transparantie hiervan
  • Materiële waarde: voorraden, machines, meubilair…
  • Locatie: ligging in of buiten het centrum, in een stad of dorp, langs een drukke invalsweg, veel of weinig passage…
  • Goodwill: naamsbekendheid van de zaak en de klantenrelatie (vaste klanten)
  • Conjunctuur en de verwachtingen binnen de sector

Emoties, buikgevoel en cijfers

Het overlaten van een horecazaak heeft veel te maken met emoties (van de overlater) en het buikgevoel (van de overnemer), maar wat uiteindelijk de doorslag geeft bij een succesvolle overname zijn de cijfers. Een correcte waardebepaling is dus cruciaal.

Nieuwsoverzicht