Eerste Hulp Bij Vega’s*

Bericht geplaatst op 27/11/2018

(*vegetariërs en veganisten)

Hoewel de vraag stijgt, is de kennis bij veel chefs over de plantaardige keuken nog beperkt. Ben jij ook even het noorden kwijt als er een vegetariër of veganist over de vloer komt? Lees dan zeker verder in deze Eerste Hulp Bij Vega’s handleiding!

Wat is dat nu juist, vegetarisch?

Vegetariërs vermijden producten die afkomstig zijn van gedode dieren. Dit betekent dat ze geen vlees, vis of gevogelte eten, en net zomin producten als gelatine, dierlijke bouillon, slachtvetten… Veganisten eten 100% plantaardig en eten/drinken dus ook geen producten van dierlijke afkomst zoals zuivel, eieren of honing.

Een stijgende markt

Uit recente cijfers van EVA en iVOX blijkt dat bijna de helft van de Belgen (44%) nu minder vlees eet dan een jaar geleden. 12% van de Vlamingen eet af en toe of permanent geen vlees of vis.

  • 1% is veganist
  • 3% is vegetariër
  • 8% is flexitariër (eet minstens 3 keer per week vegetarisch)

Verder vindt 3 op 4 Belgen dat elk restaurant een vegetarische optie zou moeten aanbieden, en 2 op 4 vindt ook dat er een veganistische optie moet zijn. Wat de toekomst betreft is 40% van de Belgen van plan om minder vlees te eten, en 62% denkt dat dit ook een noodzaak zal zijn.

Waarom vega op je menukaart?

Naast het feit dat de vraag naar plantaardige maaltijden stijgt, zijn er nog enkele andere redenen om vegetarische en veganistische gerechten op de kaart te zetten. Vegetariërs vinden net zoals iedereen lekker eten heel belangrijk, en zijn vaak beter dan gemiddeld op de hoogte van het eetaanbod in de buurt. Gaan ze uit eten met een groep? Dan maken zij vaak de doorslaggevende restaurantkeuze. Met een aantrekkelijk vegetarisch aanbod, bereik je dus niet alleen de vegetariërs zelf, maar ook de mensen uit hun omgeving.

Kan jij je met jouw vegetarisch aanbod echt onderscheiden? Dan spreek je ook je huidige klanten aan, die graag af en toe vegetarisch eten, maar dit voordien niet terugvonden op je menukaart. Misschien overtuig je zelfs de die hard vleeseters om eens voor een vegetarische optie te kiezen. Bovendien kan je door dierlijke ingrediënten te vervangen eenvoudig besparen op de foodcost en je marge vergroten. Tot slot draag je ook je steentje bij op het gebied van duurzaamheid. Plantaardig eten is immers goed voor het klimaat, dierenwelzijn, mensen in derdewereldlanden en je gezondheid.

EHBV: enkele tips

Analyseer je huidige menukaart

Misschien staan er al enkele vegetarische gerechten op, zonder dat je erbij stilstond, of misschien kan je met enkele simpele aanpassingen een plantaardige versie maken van een vaste waarde.

Vervangers

Tofu, seitan en quorn zijn gekende vleesvervangers die je kunt gebruiken, maar je kunt ook proteïnen toevoegen door te werken met peulvruchten en granen. Ga voor kleur en combineer verschillende soorten groenten, en vervang dierlijke vetten en bouillon door een plantaardige variant. Sauzen kan je dan weer maken op basis van noten, pitten en zaden.

Experimenteer!

Stap af van het klassieke idee dat een gerecht uit groenten, vlees/vis en aardappelen moet bestaan. Denk out of the box en schakel je personeel in als proefpanel.

Op je menukaart

Duid de vegetarische of veganistische gerechten op je menukaart subtiel aan met een ‘V’ of een symbooltje. Het gerecht zal beter verkopen dan wanneer het gepresenteerd wordt als ‘vegetarisch’ of ‘veganistisch’, zo blijkt uit onderzoek. Andere klanten krijgen dan de indruk dat het gerecht alleen voor vega’s is en slaan het vaak over.

Zorg voor zichtbaarheid

Kleef een Vegan Friendly-sticker op je raam of deur. Zo weten de vega’s meteen dat ze bij jou welkom zijn.

Op zoek naar nog wat meer inspiratie? Download hier de gids ‘Veggie voor Chefs’ van EVA.

Nieuwsoverzicht