Hoe helpt stress je vooruit?

Bericht geplaatst op 06/11/2018

Dat werken in de horecasector voor veel stress zorgt, is al lang geen geheim meer. Onregelmatige uren, grote pieken qua drukte, veeleisende klanten…  het zijn slechts enkele bepalende factoren. Wanneer horecamedewerkers en-uitbaters te vaak en te lang met stressvolle situaties te maken krijgen, is dit nefast voor de gezondheid én voor de zaak. Hoe kan je er dan voor zorgen dat stress je zaak vooruit helpt?

High Stress Jobs

Onderzoekers van de Southern Medical University in China gingen in 2015 na bij welke beroepen stress de meest negatieve impact heeft op de gezondheid. Ze verdeelden de jobs in vier categorieën, gebaseerd op de mate van controle en verantwoordelijkheid en de psychologische veeleisendheid van de job:

  • Passieve jobs: weinig verantwoordelijkheid en weinig mentale eisen
  • Actieve jobs: veel verantwoordelijkheid en veel mentale eisen
  • Low stress jobs: veel verantwoordelijkheid en weinig mentale eisen
  • High stress jobs: weinig verantwoordelijkheid en veel mentale eisen

De categorie ‘high stress jobs’ gaat dus over werk waar hoge eisen gecombineerd worden met weinig tot geen zeggenschap en beslissingsruimte, zoals werken in de horeca als kelner of serveerster. Volgens de studie ondervinden deze mensen het vaakst negatieve gevolgen voor hun gezondheid. Zo hebben obers gemiddeld 22% meer kans op een beroerte, serveersters zelfs 33%.

Ongezond gedrag

 Stressvolle jobs worden vaak gelinkt aan hartproblemen, maar bij onderzoek naar de link tussen beroertes en stress komen vaak inconsistente resultaten naar voren. Hoofdonderzoeker Dingli Xu opperde daarom dat verder onderzoek nodig is om te bepalen of de stress rechtstreeks leidt tot een hoger risico op een beroerte, of dat dit te wijten is aan externe factoren gelinkt aan stress. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat stressvolle jobs vaker leiden tot ongezond gedrag, zoals slechte eetgewoonten, roken, drinken en gebrek aan lichaamsbeweging. Eerdere studies hebben al aangetoond dat werken op onregelmatige en onsociale werkuren je brein zes jaar ouder maakt.

Voorkomen is beter dan genezen

Stress en horeca horen onvermijdelijk samen. De kunst is om de stress op een positieve manier te benutten, zodat je er adrenaline en dynamisme uit kunt halen. Als de werkdruk hoog ligt, maar de werknemer veel autonomie en afwisseling heeft, zal hij de stress niet als negatief ervaren. Het is dan eerder een drijfveer, een adrenalinekick, een motivatie om hard te werken.

Er ontstaat pas een probleem wanneer momenten van ontspanning en herstel ontbreken, en de stress chronisch wordt. Het is een cliché, maar we herhalen het toch… voorkomen is beter dan genezen.

Het begint allemaal bij het herkennen van de signalen: is je medewerker minder productief, zie je dat hij met minder plezier werkt of sneller geïrriteerd is, herken je gezondheidsklachten? Dan is het hoog tijd voor actie!

Communicatie is key, enkele tips:

  • Besteed de nodige aandacht aan teamvorming en collegialiteit. Een medewerker die zich gesteund voelt door een hecht team, zal minder snel te veel stress ervaren.
  • Zorg voor omkadering: stel duidelijke afspraken en taakomschrijvingen op.
  • Neem regelmatig de tijd om met je medewerkers te overleggen, zowel in groep als onder vier ogen. Stel de uurroosters gezamenlijk op. Informeer naar stressfactoren en zoek samen naar oplossingen. Medewerkers zullen het op prijs stellen dat ze gehoord worden, en inspraak krijgen.
  • Wordt het iemand even te veel? Laat hem/of haar wat gas terugnemen. Zorg voor pauzes net voor of na piekmomenten.

Je personeel is een investering, en niet alleen een kostenpost. Door je team centraal te stellen, door stress tijdig te signaleren en met je team in dialoog te gaan, kan je chronische situaties voorkomen en help je jouw horecazaak vooruit.

Nieuwsoverzicht