Horecapersoneel vinden én houden: 8 tips

Bericht geplaatst op 25/09/2019

Het is een van de grootste uitdagingen in de horecasector: goed personeel vinden én houden. Nochtans is gemotiveerd, empathisch en deskundig personeel een belangrijk en vaak onderschat onderdeel van jouw marketingmix. Je personeel fungeert als aanspreekpunt voor de klant en heeft vanzelfsprekend een grote invloed op de beleving of ervaring van de klant in jouw zaak. Naast het bieden van een eersteklasservice, moeten je medewerkers fungeren als een ambassadeur voor jouw horecazaak. Maar hoe bereik je dit?

Wat zijn de moeilijkheden?

    • Algemene werkomstandigheden: onregelmatige uren en werkdagen, fysiek zwaar werk.
    • Seizoensgebondenheid: weinig werkzekerheid en werken met interim-contracten.
    • Veel ongediplomeerd personeel aan het werk in de horeca.
    • Spookkandidaten die niet komen opdagen of tijdens het recruitmentproces afhaken.
    • Jobhoppers met weinig loyaliteit tegenover werkgevers.

Employee Journey

Net zoals je klanten maken ook medewerkers een reis binnen jouw horecazaak, vanaf de eerste kennismaking tot en met moment dat ze de zaak verlaten: de employee journey. Aandacht voor en het mooi in kaart brengen van alle contactmomenten tijdens deze employee journey leveren enorm veel op: meer omzet, minder verloop en minder verzuim bijvoorbeeld. De employee journey helpt contactmomenten te signaleren waar verbetering mogelijk is en maakt je bewust van hoe je personeel de zaak beleeft. Natuurlijk is de invulling van de employee journey voor elke zaak anders. We helpen je alvast graag op weg.

Werknemers vinden

Branding

Hoe ziet jouw zaak eruit? Hoe is het om bij jou te werken? Welke waarden en normen wil je uitdragen? Hoe wil jij jouw horecazaak als merk in de markt zetten? Welke eerste indruk krijgen mensen als ze de website of sociale media bekijken? De employee journey begint al voor het sollicitatieproces en deze eerste indruk kan ervoor zorgen dat iemand deel wil uitmaken van jouw team of net niet.

Voorbereiding

Welke verwachtingen heb je op vlak van persoonlijkheid, werkervaring en andere vereisten voor de nieuwe medewerker? Een duidelijk beeld hebben van de ideale medewerker is essentieel om later de juiste beslissing te nemen. Besteed dus voldoende aandacht aan het gezochte profiel en stel een nauwkeurige taakomschrijving op.

Selectieprocedure

Waar ga je op zoek naar de juiste kandidaten? Hoe wil je nieuwe werknemers evalueren? Combineer verschillende kanalen zoals de eigen website, jobsites en sociale media, maar vergeet ook je offline netwerk niet aan te spreken. Denk goed na over hoe je elk contactmoment wilt inkleden (eerste contact, afwijzing, verwelkoming) en bereid de juiste interviewvragen voor. Maak van de selectieprocedure een beleving en zorg voor een positieve indruk bij zowel de nieuwe medewerker als de afgevallen sollicitanten.

Testen

Denk je dat je de juiste kandidaat gevonden hebt? Om na te gaan of de beoogde kandidaat over de nodige competenties beschikt, kan je psychologische testen of een assessment centre laten afnemen. Laat de potentiële nieuwe medewerker een paar dagen mee proefdraaien en kom te weten hoe hij/zij binnen het team functioneert.

Werknemers behouden

Begeleiding

Hoe begeleid je jouw medewerkers tijdens de eerste weken en maanden? Hoe verloopt de kennismaking met de zaak en de collega’s? Op welke momenten en op welke manier wordt er feedback gegeven? Het is belangrijk om ook na de instroomfase regelmatig met je personeel in gesprek te gaan. Creëer een omgeving van vertrouwen en een aangename werksfeer.

Betrokkenheid

Hebben medewerkers inspraak in de manier van werken, de menusamenstelling of de inrichting? Ga regelmatig in dialoog en vraag naar feedback en verbeterpunten. Luister naar de mening van je personeel en geef hier indien mogelijk gehoor aan. Je zal zien dat medewerkers die zich begrepen voelen, gemotiveerd op het werk verschijnen.

Ontwikkeling

De ervaring die je medewerkers hebben is van belang tijdens het sollicitatieproces. Maar wat daarna? Maak regelmatig tijd voor ontwikkelingsgesprekken met het personeel. Wat willen ze nog bijleren en hoe kan je daar als werkgever toe bijdragen?

Waardering

Hoe toon je waardering aan je personeel en hoe worden ze beloond? Wat kan je, naast een goed salaris, nog bieden? Zoek uit wat de behoeftes zijn van je (nieuwe) medewerkers en zorg voor een beloning op maat. Terwijl de ene blij is met gezonde lunches, wil iemand anders misschien een sportabonnement. Houd rekening met de balans tussen werk en privé en probeer de planning zo goed mogelijk op te stellen voor alle personeelsleden.

Heb jij moeite om het juiste personeel te vinden? Misschien kunnen wij jou helpen. Neem vrijblijvend contact op.

Nieuwsoverzicht