Toepassingen van AI-software in de Hotelsector

Bericht geplaatst op 30/04/2024

Artificiële Intelligentie wordt tegenwoordig meer en meer gebruikt in de Hotelsector, en zeker ook achter de schermen. Als partner voor het Europese Erasmus+ project Horeca 5.0 (https://ai.horecaccess.eu) onderzochten we met Horeca Partners verschillende toepassingen. Hieronder geven we een overzichtje van de belangrijkste AI-hotelsoftware toepassingen:

  • Boekingssoftware en Channelmanagement software

We vernoemen de twee types software samen want ze gaan vaak hand in hand. Beide types software zorgen voor een hogere omzet, zeker in combinatie met een slim gebruik van de online boekingkanalen.

Wat is boekingssoftware? Gasten kunnen zonder tussenkomst van een medewerker, chatbot of andere toepassing rechtstreeks een kamer boeken of een tafel reserveren. De betaling gebeurt al dan niet onmiddellijk zodat de kans op annulatie kleiner is, het gevoel van “uitgeven” kleiner is op het moment van beleven en er een veel grotere kans is dat de uitbater het geld écht ontvangt. Dit is de echte basis. Je spaart er tijd mee en het gebruiksgemak voor de gasten is veel groter (kan bijvoorbeeld op eender welk moment van de dag of nacht, in eender welke taal).

Wat is een channel management software? Gasten kunnen niet alleen rechtstreeks boeken (via eigen platform) maar mogelijks ook via derde partijen zoals Booking, Airbnb, Expedia, enz. Je wil vermijden dat je ongewild gaat overboeken door op de verschillende online travel agencies te staan. Een channelmanagement software zorgt ervoor dat elke kamer slechts één keer kan verkocht worden, via welk kanaal de kamer ook geboekt zou zijn.

Voorbeelden? RMS, Cubilis, Smoobu, Bookingexperts, Lodgify, InnRoad, Siteminder, Roomraccoon, hoteliers, OpenTable, TableIn, Eveve, TableAgent, Gloriafood,

  • Property Management Systemen

Met een PMS beheer je op een eenvoudige manier het hotel ter plaatse. Dat gaat vanaf het ontvangen van de boeking tot het moment dat de gast uitcheckt, inclusief facturatie en betaling. Denk bijvoorbeeld aan kamertoewijzing, toegang tot de wellness (al dan niet betalend), de omzet aan de bar overboeken naar de kamerfactuur, de verwarming op het juiste moment inschakelen op de kamer, een kamerlijst van te poetsen kamers voor stayovers of vertrekkende gasten, toewijzing zalen aan events, enz.  Vaak (zeker bij grote hotels) is dit geïntegreerd in de vorige softwares tot één allesomvattend programma. Geweldige AI toepassingen die zowel een meerverkoop kunnen realiseren als gebruiksgemak voor medewerker en gast kunnen verhogen.

Voorbeelden? Mews, Cloudbeds, Hotelogix, Protel, Opera, Amadeus, Vips, Guestline, Elina, Bookingplanner, Aapi, Lightspeed,

  • Revenuemanagement software

Een dynamische of variabele prijszetting, ook wel yield management of revenue management genoemd, is een absolute noodzaak om het rendement van een horecazaak te optimaliseren. Door een Revenuemanagement systeem toegang te geven tot historische verkoopgegevens, dan deze software voorspellen welke bezettingsgraad op welke dag verwacht mag worden en wat de prijs is waaraan je een kamer best verkoopt. Dit is een schoolvoorbeeld van toepassing die dankzij AI naar een ander niveau gekatapulteerd kan worden: data van websitebezoek, boekingsgegevens, events in de buurt, prijszetting van andere hotels op dat moment, enz. Een massa gegevens waaruit een competente medewerker de juiste conclusies kan trekken met behulp van AI. Deze toepassing was tot voor kort alleen voor grotere hotels toegankelijk maar wordt geleidelijk ook voor kleinere spelers betaalbaar.

Voorbeelden? Lighthouse, IDeaS, Rateboard, Duetto, RoomPriceGenie, Right Revenue, Otamiser, …

  • Kitchenmanagement: bestellingen en voedselverspilling

Je wil in de keuken geen producten weggooien omdat ze niet langer kwalitatief zijn of voorbij de houdbaarheidsdatum. Tegelijkertijd wil je zo efficiënt mogelijk bestellingen plaatsen. Liefst gebaseerd op je eigen verkopen, de leverfrequentie en minimale drop van de leverancier, enz. Je wil ook dat hetzelfde gerecht steeds op de identieke manier bereid wordt. Dat is evident in een ketenomgeving maar net zo goed van belang in een standalone horecazaak, al dan niet verbonden aan een hotel. Gelukkig is er slimme software die het de leidinggevende gemakkelijker maakt om de juiste beslissingen te nemen.

Voorbeelden? Growzer focust voornamelijk op de bestelefficiëntie, gekoppeld aan de verkoopdata uit de kassa. Horeko focust dan weer meer op de hoeveelheden die je nodig hebt per receptuur. Met een AI-gebaseerde software als Foresightee voorspel je de verwachte omzet accuraat. Kitro is een voorbeeld van AI software die meet weer welk soort voeding je weggooit in de vuilbak, zodat je groottes van een gerecht kan aanpassen en keukenmedewerkers kan sensibiliseren.

  • Personeelsplanning

Naast de kosten voor de aankoop van ingrediënten is de personeelskost de tweede grote variabele kost in een horecaomgeving. Het aantal uren (en niveau van medewerker) dat je nodig hebt op een bepaald moment is heel sterk afhankelijk van de verwachte bezettingsgraad in het restaurant of hotel.

Voorbeelden? Strobbo maakt een personeelsplanning op waarmee je rekening houdt met de wettelijke regels die van toepassing zijn en de nood aan personeel op de vloer. Tegelijkertijd zorgt die voor de link naar een correcte loonberekening.

Sommige van bovenstaande software gaan over de verschillende thema’s heen; ze hebben toepassingen voor meerdere managementtaken.

Meer info:

https://www.leewayhertz.com/ai-use-cases-in-hospitality/

https://hospitalitytech.com/9-ways-ai-game-changer-hospitality-industry https://hoteltechreport.com/nl/operations/property-management-systems

https://ai.horecaccess.eu

 

 

 

Project number – 2022-I-BG0I-KA220-VET-000089399

 

Nieuwsoverzicht